Преливане от пусто в празно
Група хора заседават ден след ден - и в делник, и в празник. Сред шум и паника „мерки” се появяват и изчезват. Днес се приемат с консенсус, утре се отхвърлят. Повечето отиват за „по-задълбочен анализ”, „реални разчети” и „детайлна разработка”. Въобще, прокрадна се усещането за „преливане от пусто в празно”.
Същевременно списъкът с „мерките” набъбна до безкрайност, фокусът се поразми и отстрани изглеждаше, че обсъждащите от време на време забравят за какво са се събрали. Вероятно повечето от предлаганите „мерки” сами по себе си са умни и полезни, но много от тях в момента са очевидно неадекватни и нямат отношение към поставената цел. Както се казва, „и с тях, и без тях”. На всичкото отгоре някои от „мерките” като ефект взаимно се изключват – като едновременното повишаване на данъци, заплати и социални плащания.През цялото време освен това разговорът допълнително се обърква от неизбежната доза безсмислени и вредни популистки подсладители като отнемане парите на партиите, таван за „цинично” високите заплати, данък „лукс” и т.н. Залагат се нови скрити дефицити с противоречащо на закона и на пазарната логика чесане на езиците на тема замразяване на енергийните цени. Докато през това време пенсионери и патриоти крещят срещу „изедниците” и замерят с яйца офисите на монополистите.
Правилните или лесните решения?Все пак в края на седмицата тристранният съвет обяви няколко от „мерките” за „приети”, въпреки че, разбира се, за окончателното им влизане в сила е рано да се говори. Техният сумарен ефект обаче изглежда твърде спорен. Някои може и да помогнат в борбата срещу кризата, други по-скоро ще помогнат на самата криза. Обещаните пък 80 милиона приходи от 10-процентното облагане на печалбите от тотото и други подобни игри биха могли да се съберат, ако преди това печалбите се увеличат десетина пъти. Тъй че 80-те милиона най-вероятно ще споделят съдбата на обещаваните преди 6-7 месеца 2 милиарда допълнителни приходи от митниците.И все пак в цялата бъркотия ясно се очертават някои тенденции. Първата е, че най-лесно, бързо и безвъзвратно отпадат мерките, които предизвикват най-широка съпротива. Като резултат се свежда почти до нула и практически отпада една от основните възможни посоки за борба срещу кризата – решителното намаляване на разходите. Което според мнозина от специалистите би трябвало да е водещо. Но пък е неприятно и политически рисковано. Заедно с него за по-добри времена остават и съпътстващите го реформи. Вместо това всички сили се насочват към изстискване на повече приходи. Възможностите за незабавен и чувствителен ефект обаче не са кой знае колко. А и в тази посока все някой ще трябва да плаща, тъй че политическата цена ще е висока. Както впрочем и икономическата.Тъй че в края на краищата най-вероятно всички ще прегърнат третото възможно решение – да се вземат пари назаем. То изглежда най-лесно и безболезнено, но е и най-подвеждащото, потенциално опасното и недалновидното.
Надеждата е „блатото” да пресъхне по-бързо
Усетили сякаш звездния си час, измежду участниците в разговора за антикризисните мерки най-гръмогласни и активни са онези, които няма да носят никаква отговорност за крайния резултат.
Правителството пък се държи дискретно, сякаш ще е само посредник на чужди решения. Свръхактивният финансов министър, който съвсем неотдавна обяви, че кризата свършва на 1 април, изведнъж млъкна.
Затова пък цялата тупурдия, както винаги, се оглася от министър-председателя. „Ако искат българите, за година и половина мисля, че ще успея да измъкна държавата от блатото”, обяви той.
Има опасност обаче позакъснелите резки и нервни движения на антикризисните мерки да предизвикат по-дълбоко затъване. И да ни остане само надеждата, че блатото по-скоро ще пресъхне от самосебе си.
Автор: Я. Бояджиев, Редактор: А. Андреев
2. Свободата
3. радио добруджа
4. Дир.бг
5. Дарик
6. Разкрития
7. Православен календар
8. екип нюз
9. Агенция Фокус
10. АБВ поща
11. Агенция Крос
12. Караоке сайт
13. Днес.бг
14. Добричонлайн
15. Българска виртуална библиотека
16. Народно събрание
17. Новини от България
18. Вестници
19. БГ снайпер
20. Информационен портал
21. Областен управител Добрич
22. Медиапул