Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.06.2010 08:32 - Волен Сидеров: У нас има 77 агенции с 12 480 щата, повечето са за закриване
Автор: panaiotov Категория: Новини   
Прочетен: 438 Коментари: 1 Гласове:
1



    Понеделник, 28 Юни 2010г. Автор: Кирил ВЪЛЧЕВ*   11 члена на Инспектората към ВСС контролират работата на 25 члена във ВСС и резултатът е... Красьо Черничкия

- Г-н Сидеров, АТАКА поставя ли условия на управляващите, за да ги подкрепя?
- Условието е едно и много ясно - България да върви напред, да се съблюдава националният интерес. В него са събрани няколко подусловия. Да се работи преди всичко за благото на нацията, за българския народ. И тогава на втори, трети, осми план идват останалите съображения. До тук аз смятам, че тези условия се изпълняват. Ако видя проява на много рязко отклонение от национален интерес, от нашия общ интерес - просперитета на България, на българската нация, на българската икономика и т.н., разбира се, че ще реагирам.
- Очевидно е, че подкрепяте идеята за промяна на бюджета, но на второ четене ще се гласува текст по текст. Има ли текст, който няма да подкрепите?
- Всички парламентарни групи са отдавна наясно, че актуализация на бюджета е необходима. Точно затова на първо четене обсъждането на промените в бюджета мина вяло. Вие видяхте, че нямаше нито страсти, нито оживена дискусия, защото и опозицията вижда, че това е максималното, което може да се направи в момента при минимум щети. В България не беше посегнато на пенсии и заплати, както стана в Румъния. Това е много важен момент, не зная колко хора си дават сметка за него. В България не се вдигнаха данъците - нито косвени, нито преки - въпреки че много приказки се изприказваха за медийното сплашване на хората. Оставаме в рамките на един относително добре балансиран бюджет, в рамките на който след година-две да дефицитът ще бъде подходящ за влизане в еврозоната.
- Но вие казахте, че бихте махнал цели министерства, ако вярно разбрах репликата ви. Кое министерство според вас е излишно в България?
- Българският данъкоплатец издържа 77 държавни и изпълнителни агенции. Някои от тях са много странни. Аз ще ви прочета само как звучат. Примерно Агенция за метеорологичен и технически надзор , в която работят 417 човека. Агенция за рибарство и аквакултури с 340 души щат; Агенция за сортоизпробване, апробация и семеконтрол с 322 служители и т.н. Значи има възможности за по-рязко съкращаване. Функциите на някои от тях могат да минат към министерства, но орязани.
- Но вие споменахте и за министерство....?
- Така, както бе закрито министерството на държавната администрация, могат да се слеят и други министерства - например на земеделието и на околната среда и водите.
В самите министерства могат да се направят и по-резки съкращения. Аз имам тук информация по бройки, щатове, служители. В отделни министерства има по няколко хиляди човека. 77-те агенции имат общо 12 480 щатни бройки. След Освобождението сме имали 6 министерства. Някой ще каже да, ама сега не сме 1879 година. Но тогава държавата се е развивала много добре и в края на ХIХ и началото на ХХ век България е била водеща икономика. Вниманието на АТАКА е насочено най-вече към агенциите, с техните регионални клонове във всеки областен град. Да вземем и областните управи, в които доста хора работят, но ако ги питаш как си уплътняват работбния ден, не могат да кажат. Нашето виждане е доста по-радикално от това на премиера и на кабинета. Но затова пък ние се различаваме и характерологично.
- В какво е разликата?
- Премиерът и кабинетът правят усилия да съкратят администрацията с минимални щети, за да има колкото може по-малко недоволни. Но както и друг път съм казвал, няма пиеса, в която всички да са еднакво щастливи. Каквото и да правиш, винаги ще има някакви недоволства, засегнати гилдии и групи, които ще критикуват. Тук въпросът е като начертаеш една линия, да я следваш уверено. Не можеш да угодиш на всички, защото по този начин развитието се блокира и в един момент преставаш да се движиш.
- Това, което казахте за сливането на земеделието с околната среда и водите, със сигурност ще породи недоволство у министрите...
- В съответните министри, зам.-министри и по-надолу. Но ние искаме, освен сливането им, и силно орязване на шата. В земеделието дълги години властваше ДПС и администрацията му беше раздута до абсурд.
- Друг пример ще дадете ли?
- Мога да дам като пример и министерството на правосъдието, което разполага с огромен щат. То има, примерно, 2000 човека съдебна охрана.
- Според вас трябва ли да има отделно Министерство на правосъдието?
- Тук вече навлизаме в по-дълбока концептуална проблематика. Неведнъж съм казвал, че според мен прокуратурата трябва да мине към изпълнителната власт. Тоест, ако има Министерство на правосъдието, прокуратурата трябва да бъде част от него. В САЩ министърът на правосъдието е и главен прокурор.
- А съдебната охрана да се замени с полицията, с МВР, така ли?
- Да, или с общинска полиция. Какво значи "специално звено", което е огромно по численост и не е ясно какво прави точно. Пази съда? Когато в съда влиза опасен обвиняем, той е воден от полицаи, от служители на МВР. Съдебната охрана е една доста неясна служба.
- Идеята е да се гарантира и независимостта на съдебната система.
- Тя и без това е прекалено независима, според мен. Дотолкова независима, че не се отчита пред никого и никой не може да й търси сметка. Вижте скандалите във ВСС, вижте историята Красьо Черния. И нищо не се предприе оттам нататък. Ние не виждаме какво точно прави Инспекторатът към ВСС, който би трябвало точно в такива моменти да се намесва и да взема отношение. Той беше създаден в началото на 2007 г. като самостоятелен орган, с основна функция да проверява дейността на органите на съдебната власт. Този Инспекторат от 11 души, оглавен от един много стар кадър на БСП, контролира и работата на 25-те членове на Висшия съдебен съвет. И накрая резултатът от работата на тези два органа е... Красьо Черничкия. В тази система продължават да действат кадри, сложени по партийни съображения от БСП и НДСВ.
- Ще продължите ли списъка на ведомства, които трябва да се реформират?
- Изброих две-три агенции, които веднага биха могли да бъдат закрити.
- Но агенцията по метрология проверява вярно ли работят всички уреди, заради които хората плащат - от водомер до радар на пътя.
- Проблемът е, че не го прави. Щом не го прави, или нещо не е наред там, или тези, които са в ръководство й, не си вършат работата и трябва да им се посочи вратата. Или е станала излишна по някакви причини. Да вземем Комисията за защита от дискриминация. В република България защитата от дискриминация е гарантирана от Конституцията и законите. Какъв е смисълът от специална комисия, която освен това играе роля на следствие и на съд? Тя издава присъди, заиграла се е на другарски съд. Аналогично е положението с Агенцията за защита на детето. Тези комисии и агенции са създадени, за да осигуряват синекурни длъжности на съпруги и роднини на депесарски и бесепарски велможи. Затова сега така яростно ги бранят и твърдят, че ако изчезнела Комисията по дискриминация, тук щяло да стане "джунгла". Нищо подобно! Това са абсурди. Това са излишни звена.
- Подкрепяте ли даването на последна субсидия на тютюнопроизводителите, 116 милиона мисля, че бяха?
- Аз лично не я подкрепям. Ще гласуваме "за", само защото не искаме да заставаме срещу кабинета в този момент по такъв един проблем.
- Тоест, дори това ще подкрепите?
- Вижте, има разлика между тов ада управлява ГЕРБ и да управлява АТАКА. Ако управляваше АТАКА, тези пари вероятно щяха да бъдат насочени за по-полезни за обществото сектори. Отчитам, че правителството на ГЕРБ може би допуска, че това население може да бъде употребено за създаване на напрежение в страната. Такава опасност има Ние чухме такива нотки от лидери на ДПС в парламента. Вместо да кажат "Благодарим!", че в тази криза, при цялото орязване на разходи, при цялото затягане на коланите намерихте 116 милиона точно за тютюнопроизводителите - един сектор, който между другото в ЕС вече престава да се субсидира - Лютви Местан взе да заплашва със социално и етническо напрежение. Но, от друга страна, управлението не трябва и да се поддава на изнудване. Защото тази общност - депесарската, тя винаги е използвала изнудване, винаги е заплашвала, че ако не с еизпълнят нейните желания, тук щяло да стане лошо. В изказването на Местан видяхме същия добре познат рекет - да, добре, отпускате ги, обаче ги искаме до две седмици, иначе лошо ви се пише. Това е не само арогантност, това е изнудване, което минава границата на политическата коректност.
- Подкрепяте ли онези промени в бюджета, които предвиждат евентуално взимане на заеми?
- По принцип сме против взимането на заем, защото те се връщат с лихви. Кабинетът постъпи по-разумно, като се възползва от фискалния резерв. Станишев и БСП се опитаха да си припишат заслуги за този резерв. Това не е вярно. Трябва да се разбере много ясно, че фискалният резерв е изискване на валутния борд. Според една клауза в договора за паричния съвет от 1997 г. такъв резерв трябва да се създаде. И той е гаранция, част от самите условия за борда. Твърденията на БСП, че тяхното правителство натрупало резерва, понеже било по-добро, са спекулации. Те играеха с цифри, с изкуствени параметри. Една от силно положителните страни в актуализацията на бюджета и мерките, които се налагат, е, че най-после в България влизат в сила истински, реални параметри, въз основа на които виждаш какво е рвеалното положение в икономиката.
- Но АТАКА е против заем.
- По принцип, да.
- Но бившият зам.-министър Красимир Катев казва, че е по-добре да договаряш заем, когато имаш пари, защото, като свършат, кредиторитеще те притискат повече.
- Това е софистика около темата. Най-добре е да минеш без заем. Най-добре е да си произведеш продукт, който да ти даде възможност за натрупване. И това е нашата визия по принцип - стимулиране, засилване на производството, износ, за да можем да стъпим на здрава основа. Към тази цел са насочени и моите идеи за подпомагане на българския бизнес, за нова стратегия и нови стимули на производство. Без тях, само със счетоводни гимнастики, действително може да се стигне до ситуация, в която бъркаш в единя джоб, за да прехвърлиш в другия, а и в двата няма нищо.
- Подкрепяте ли пенсионната реформа? Идеята на ГЕРБ е да вдигнат стажа с по 3 години за мъжете и жените и на 65 години да можеш да се пенсионираш, ако имаш стаж над 15 години, т.е. минимален трудов стаж; да можеш и да си купуваш стаж.
- Това е добър, разумен подход, съобразен с тенденциите в Европа и света. В развитите индустриални държави удължаването на средната продължителност на живота и застаряването на населението доведоха до удължаване на активната възраст на хората. Защото, като изключим случаите на болести, в тях много хора на 65 и на 70 години са още в доста добра кондиция, с натрупан опит, квалификация. И моето категорично виждане е, че ако човек работи и върши нещо на тази възраст, е много по-добре и за него, това е доказано научно и медицински. Той продължава да развива себе си. Той дори се поддържа в по-добра физическа и психическа форма, отколкото ако излезе в пенсия и по цял ден гледа телевизия или седи на приказка с набори в кафенето. Това е за мен просто пропиляване на живота.
- А точно сега къде ще работят хората на тази възраст?
- Нужна е комбинация от фактори, за да се създадат условия, в които тези хора да продължават да работят, докато са в активна възраст. Затова управлението изисква хоризонт, широк хоризонт и изкуството да вземеш оптималното решение. Ако гледаш в бъдещето през една цепнатина, ако гледаш детайл по детайл, винаги ще намериш кусури. Идеално общество има само в трудовете на Платон. Но дори и в неговата идеална държава ще намерим кусури, ако тръгнем да я анализираме.
- Ще предложите ли премахване на плоския данък, за което говорихте в началото на юни във вестник "Класа"?
- Ще дойде време и този данък да бъде най-малкото видоизменен. Имаме уверенията на премиера, че заплати и пенсии няма да бъдат намалени и данъците няма да бъдат увеличени. Това е виждане на кабинета и вероятно няма да има възможност и условия да се пипа плоският данък. Тъй като той пък привлича инвеститори и стимулира едрия бизнес.
- Какво стана с идеята ви за регулиране на лихвите по кредитите от банките? ГЕРБ не ви подкрепи.
- Не съм се отказал от нея. Планирам през юли, който е парламентарен месец, да направим серия от форуми, кръгли маси, в които да участват и предприемачи, а не само банковото лоби, за да се види, че в тази идея има много хляб. Самият финансов министър, г-н Дянков, смята така. В идеите, които му представихме, говорим за нова икономическа стратегия, в която държавната регулация да бъде малко по-решителен фактор. Това е тенденцията в Западна Европа и Щатите, където наложиха силна регулация на финансовите пазари. Значи ние в България просто трябва да влезем в крачка. И това неизбежно ще стане, тъй като сме част от Евросъюза. Ще стане вероятно наесен с новата парламентарна сесия. Трябва да се изготви една стратегия с по-дълъг хоризонт, а не само до края на мандата , или до 2011 г. И да се види, че приключва периода с пълненето на дупките, спасителните, пожарните мерки, и започва период на стратегия и планирано управление.
- В АТАКА винаги сте казвали, че народът трябва да се пита. Трябва ли да има референдум за АЕЦ "Белене"?
- То трябваше да има референдум за АЕЦ "Козлодуй", за влизането в НАТО, за много други неща... Референдумите са добро нещо и все някога трябва да започнем. АТАКА преди това предложи и други теми за референдуми, затова нека да направим комплекс от въпроси. Президентът едва сега предлага референдум за АЕЦ "Белене". Ние предлагаме референдум за новини на турски език, за това дали Турция може да влезе в Европейския съюз и т.н. Ще съберем въпроси, които да изразяват различните гледни точки на различните спектри от обществото. И тогава можем да пристъпим към един цялостен референдум, който да включва и други наболели въпроси, а не само един, защото и референдумът иска харчене на пари.
- Какво ще правите впрочем с Тодор Гърланов, лидер на "Атака" в Царево, чиято дъщеря също е оземлена с 485 кв.м. за 2289 лева?
- Той не е лидер. Честно да ви кажа, аз не го познавам лично. Той беше предложен от местни структури да заеме място за общински председател, тъй като там стана една смяна. Но не е утвърден и не е проучен още. Човекът беше в проект, когато разбрахме за тези неща. Те очевидно ще променят мнението на централното ръководство за това дали е подходящ.
- Ще го изключите?
- Не, той просто не е включен. Не е общински лидер. И това потвърждава моето впечатление, че трябва по-добро проучване на кадрите. Уви, ние нямаме апарата на ГЕРБ, за да проучваме своите кадри по места.
- Какво намеквате?
- Намеквам, че те имат доста служители в МВР службите, а това дава една по-сериозна база данни. Нашите проучвания са обикновено по препоръки от дадена местна структура, в която аз съм се доверил на някой. Очаквам от него той да ми предложи областен управител, той да ми предложи общински лидери - примерно за Приморско, Царево, Созопол. И той ми подава някакви хора. В този случай рисковете от предоверяването са неизбежни. Няма откъде да знаеш кой какъв е, ако няма влязла в сила присъда, нали?
- Друго име, свързано с АТАКА, е Юри Галев, когото вие, мисля, изключихте. Какво е вашето обяснение за атентата срещу него?
- Той е друг аналогичен случай - предложен от местна структура за листата с общински съветници. Аз не налагам хора в листите, всичко беше съвсем демократично, хората по места избират своите представители. В този случай кадровите попадения, които носят негативи, са абсолютно възможни. Има ги във всяка партия, имаше и при ГЕРБ неподходящи кметове и общински съветници, от които ръководството се разграничи. Това е неизбежно.
- Не е нужно голямо проучване, за да разбереш, че този човек, Галев, ходи и стреля в бара на хотелите в "Боровец".
- Той е жертва на атентат, не е стрелял той.
- Аз говоря за друг атентат през 90-те години.
- В момента той е тежко прострелян и мисля, че се вдига прекалено голям шум. Колкото до членството му в АТАКА, още преди време той се скара с нашия общински координатор г-н Гуцански и фактически се отдели от групата на АТАКА. За атентата срещу него нямам обяснение. Това е въпрос на разследване. Всичко може да бъде. Няма как да сканирам душите и умовете на нашите съветници. Имаше и други подобни случаи. В Бургас, например, председател на общинската ми група, г-н Симеонов, се оказва замесен за финансови неуредици, неплащане на данъци върху доходи и т.н. Разцепи цялата група след това. Една партийна централа никога не може да бъде абсолютно гарантирана срещу подобни случаи. Затова съм твърдо "за" предлаганите поправки в избирателния закон, според които партийната централа ще може да отзовава общински съветници. За разлика от случая с депутатите, Конституцията това не го забранява. И силно се надявам, че новият избирателен кодекс ще прекрати практиката, в която някакви хора влизат с една листа, а на втория месец излизат.
- Подкрепяте ли гласуване само в посолства и консулства в чужбина?
- В Германия, например, не може да се гласува в чужбина. Има държави, от които можем да вземем положителен пример. Смятам, че двойното гражданство за граждани извън Евросъюза трябва да бъде премахнато, т.е. да бъде забранено да се гласува, ако имаш и двойно гражданство, и не си в държава-член на Евросъюза. Човек, който живее извън България и извън ЕС, трябва да реши дали да им остави българското си гражданство, или другото си, за да има правото да гласува. И да е плащал данъци тук, и да има постоянен адрес, и т.н. Има редица условия, които трябва да се поставят, и които досега не бяха поставени. Гледаше се през пръсти.
- Кандидат ли сте за президент, г-н Сидеров?
- Аз съм бил вече кандидат за президент, стигнах до балотаж, както знаете. И точно, ако не бяха турските автобуси и купените гласове в България, може би г-н Първанов нямаше да е президент сега..
- Ако Бойко Борисов е кандидат за президент, ще го подкрепите ли?
- Една подкрепа винаги е свързана с някакъв вид споразумение.
- Губите или печелите, г-н Сидеров, от това, че подкрепяте ГЕРБ?
- Не мога да кажа, че не носи негативи, тъй като, когато не си в опозиция, разбира се, си по-малко интересен. Имаш по-различно присъствие - и медийно, и политическо. Но не може да се прави опозиция на всяка цена и заради PR-екшъна само. Аз разбирам много добре, че ако сега се обявя за опозиция, ще бъда интересен за медиите две-три седмици сигурно, може би месец, много интересен. Но в стратегически план и в държавнически план нещата няма да вървят по-добре. Аз се надявам, че политическият процес в България ще се насочи към уедряване, такава е логиката. Десетки пъти съм давал за пример италианския модел. Там има едно блоково състезание на партиите - обединени са в два блока.

* Интервюто е излъчено в предаването "Седмицата" на Дарик радио


Тагове:   НАС,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - съдебна охрана
14.07.2010 22:11
жалко е ,че опитен човек с посещения в съда говори такива глупости по адрес на съдебната охрана.95% от конвоите в страната се извършват от съдебната охрана и на 100 гледането на дела с лишени от свобода.За това , че има нужда от промяна на в дейността на съдебната охрана спор няма , но затова е нужна желание воля и знания как да стане това а не от пишман политици като Волен
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: panaiotov
Категория: Новини
Прочетен: 1033010
Постинги: 1849
Коментари: 1054
Гласове: 1044
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930